هدف ترکیه از ورود به عراق
هم افزا
آموزشی و اطلاع رسانی
جمعه 11 دی 1394برچسب:, :: 22:46 ::  نويسنده : محمد مهدی زاده


 روند نزولي قدرت داعش درچند ماه اخير که با اوج گیری عمليات های ارتش و نيروهاي داوطلب در سوريه و عراق آغاز گرديده و با ورود روسيه به صحنه ی جنگ شدت يافته است ، موجب گرديده که سران داعش و حاميان آنها براي حفظ حيات و بقای خود به فکر کوچ بزرگ به منطقۀ امن تر که دسترسي راحت تري نيز براي پشتيباني از سوي امريکا و شيوخ منطقه داشته باشد ، بيفتند.

نشانه ها حاکي از اين است که شمال افريقا با مرکزيت شهر سرت ليبي گزينۀ مورد نظر است و سران داعش به سرعت از رقه سوريه و موصل عراق در حال انتقال به اين مرکز جديد هستند. 

دسترسي به شاهراه آبي مديترانه ، برخورداري از موقعيت وسيع سرزميني ، وصل شدن به شاخه هاي افريقائي داعش ، فاصله گرفتن از کانون تشيع و نيروهاي داوطلب رزمندۀ اهل تسنن که تهديد اصلي براي تروريسم تکفيري هستند از جمله دلايلي هستند که اين انتقال را توجيه مي کنند.

در راهبرد داعش حفظ نيرو وسازمان بر حفظ سرزمين اولويت دارد و به دست آوردن زمان براي تجديد قوا و انسجام و توسعه از اهداف ديگر مي تواند باشد. 

ائتلاف حاميان داعش که عربستان و ترکيه و قطر و امارات محوريت آن را تشکيل مي دهند و دو هدف عمدۀ آنان شکستن جبهۀ مقاومت در برابر صهيونيسم و جلوگيري از توسعه و حاکميت تفکر شيعي در منطقه مي باشد. حال در صدد شکل دهي طرح  جايگزين براي تحقق اين خواسته هايش مي باشند. 

سفرمسعود بارزاني به عربستان و ديدارش با ملک سلمان و ملاقات بارزاني با اردوغان از سوي ديگر نشان از به عهده گرفتن نقش کليدي اين طرح جديد توسط وي دارد. 

حرکت خزنده ومخفيانۀ نيروهاي نظامي ترکيه به طرف موصل و همزمان خروج تروريستها از خيابان هاي موصل و استقرار در مواضع دفاعي حاشيۀ شهر، ابعاد ديگري از توطئه را آشکار مي کند. 

قلمرو سرزميني اقليم کردستان همۀ مناطق کردنشين عراق را در بر نمي گيرد لکن تسلط و حاکميت بر کل شهرهاي کرد زبان همواره جزو اهداف و آرمان هاي حکومت خودمختار کرد به رهبري بارزاني بوده است که شهر موصل هم ازآن جمله است. 

بافرضيات فوق ميتوان به ابعاد واهداف توطئۀ جديد ائتلاف ترکيه – ارتجاع عربي پي برد. " انتقال کنترل موصل از داعش به حکومت اقليم کردستان" که ترکيه نقش کاتاليزور آنرا ايفا مي کند . 

البته ممکن است با حرکت هاي نمايشي مبتني بر در گيري هاي خفيف نظامي بين داعش و پيشمرگان کرد با پشتيباني ارتش ترکيه همراه باشد. 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هم افزا و آدرس mm114.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 994
بازدید کل : 362271
تعداد مطالب : 472
تعداد نظرات : 31
تعداد آنلاین : 1